تاثیر کرونا بر کسب و کارها با توجه به شرایط پیش آمده باعث شده است که میلیون ها نفر کار خود را از دست بدهند و بسیاری از کسب و کارها تعطیل شده اند یا اینکه تولیدات آن ها پایین آمده و با مشکلات اقتصادی همراه هستند. حتی بر روی بازار سهام هم تاثیرات منفی به بار آورده است. افرادی که در کسب و کارهای کوچکتری مثل فروشگاه ها، رستوران ها، مجتمع ها و … بوده اند تاثیرات بدی را متحمل شده اند و در بیشتر نقاط دنیا به طور دائم تعطیل شده اند. باید بگوییم تاثیر ویروس کرونا بر کسب و کارها و اقتصاد جهانی بیشتر از حد تصور ما است.

ویروس کرونا تحویلی عظیم بر روی زندگی ما ایجاد کرده است، که مشاغل هم از این تغییر و تحول در امان نمانده اند. بسیاری از آن ها تحت شرایط ویروس کرونا با شکست مواجه شده اند، عده ای دیگر هم به دنبال راه هایی برای فرار از شکست بوده اند. در این مقاله به طور حدودی بر اساس بررسی هایی که انجام شده است می توان گفت 50 درصد کسب و کار ها با کاهش درآمد روبه رو شده اند، 41 درصد از آن ها تعطیل شده اند. 13 درصد دیگر کار خود را از دست داده اند، اما تاثیر کرونا بر کسب و کارها دارای تاثیرات مثبتی هم بوده است، به نحوی که می توان گفت حدود 6 درصد از مردم تحت شرایط ویروس کرونا پیشرفت داشته اند.

تاثیر کرونا بر کسب و کارها,تاثیر ویروس کرونا بر کسب و کارها,تاثیرات مثبت کرونا بر کسب و کارها,

تاثیرات مثبت کرونا بر کسب و کارها

تحت شرایط ویروس کرونا همان طور که گفته شد بسیاری از شغل های کوچک با ضررهای زیادی مواجه شدند. از طرفی هم بسیاری از مشاغل توانستند با توجه به شرایط حاکم بر جامعه کسب و کار خود را توسعه دهند و با پیشرفت های چشمگیری مواجه شدند. در این مورد می توان به فروشگاه های اینترنتی و کسب و کارهای آنلاین اشاره کرد. کسب و کارهایی مثل اسنپ، دیجی کالا، دیوار و … توانستند در بستر اینترنت با توجه به شیوع کرونا سود زیاد به دست آورند.

تاثیر کرونا بر کسب و کار ها را نمی توان فقط از دید منفی نگاه کرد، چرا که بسیاری از برند ها در زمینه نیازهای مهم و ضروری مردم توانستند اعتماد بسیاری از افراد را به سوی خود جلب کنند، به عنوان مثال در زمان قرنطینه با توجه به اینکه فروشگاه های لباس، مواد غذایی و … با تعطیلی مواجه بودند دیجی کالا در صدد تامین نیازهای مردم جامعه بر آمد و در این مورد توانست به رشد خوبی دست پیدا کند.  خرید محصولات مورد نظر در بستر اینترنت در وب سایت ها پاسخگوی نیازهای مردم در روزهای بحرانی کرونا می باشد.

به طور کلی با تحلیل کسب و کارهای توان گفت در دوران شیوع کرونا و بعد از آن عرضه هر خدمتی باید شکلی جدید داشته باشد و این برآورد را می توان کرد که تمامی مشاغل و صنایع تا جایی که امکان داشته باشد، در بستر اینترنت توسعه خواهند یافت. مسائل حاشیه ای دیگر و ویروس کرونا باعث شد که از اینترنت استفاده های بهتری شود و مردم بیشتر به کسب و کارهای اینترنتی روی آورند، اما از طرفی هم نمی توان تاثیر بد کرونا را بر روی قیمت ها نادیده گرفت، چرا که مردم قدرتی برای خرید اجناس ندارند.

خسارت کرونا به کسب و کارها,تاثیر کرونا بر کسب و کارها,تاثیر ویروس کرونا بر کسب و کارها,

خسارت کرونا به کسب و کارهای مختلف

در کنار پیشرفت بعضی از کسب و کارها می توان گفت بسیاری از مشاغل هم بودند که در شرایط بدی قرار گرفتند و ضررهای جبران ناپذیری را متحمل شدند که می توان تاثیر کرونا بر کسب و کارها را به وضوح مشاهده کرد، از جمله این کارها برندهای مشغول در حوزه گردشگری هستند. شرکت هایی که خدمات خود را به صورت آنلاین انجام می دهند، به عنوان مثال فروش بلیط در لحظه آخری با شیوع ویروس کرونا متحمل ضرر شد. البته باید بگوییم صنعت گردشگری در تمام دنیا با ضرر مواجه شده است یعنی تنها در ایران این خسارت ها به وجود نیامده است.

نوسانات بازار ارزی بیشترین تاثیر منفی را در شرایط کرونا داشته اند، چرا که قیمت ها دارای ثبات نیستند و موجودی کالا بسیار پایین آمده است. برای تهیه کالا با مشکلاتی مواجه شده ایم و به هیچ نحوی نمی توان قیمت کالا را ثابت نگه داشت و هر روز بر قیمت آن ها افزوده خواهد شد، در برابر این افزایش قیمت ها قدرت خرید مردم در بازار پایین می آید و این موارد نارضایتی مرم را به بار خواهد آورد. تاثیر کرونا بر کسب و کارها به نحوی باعث ضرر و آسیب شده است که مردم حتی سرمایه خود را برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی از دست داده اند و ممکن است نتوانند برای مخارج روزانه خود درآمدی داشته باشند. مردم در این شرایط بد اقتصادی به راه حل هایی نیاز دارند که بتوانند زندگی خود را مدیریت نمانید و از عهده مخارج خود برآیند.

mis.hoseinpour
khaterehosseinpour777@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *