ریتارگتینگ که با نام لاتین (Retargeting) یا هرآن چه که در تبلیغات ریتارینگ است شناخته می شود، در واقع روشی است در تبلیغات آنلاین که به وسیله این تبلیغات شما قادر خواهید بود تمام کاربرانی که بعد از یک مرتبه بازدید سایت شما را ترک کرده اند را به وب سایت خود بازگردانید. طبق تحقیقاتی که انجام شده است برای اکثر وب سایت هایی که در دنیا وجود دارند و فقط 2 درصد از ترافیک اولیه را که به سایت وارد می شوند را تبدیل (Convert) به اهداف اولیه می کنند.
اجازه دهید تا اهمیت موضوع ریتارینگ را با مثالی آغاز کنیم؛ فرض کنید که شما طی فرآیندی تبلیغ یک سایت را در اینترنت مشاهده کرده و جذب تخفیفاتی که در تبلیغ آمده می شوید سپس روی تبلیغ آن کلیک میکنید و وارد سایت میشوید، اما بعد از چند دقیقه شما مشغول به کار دیگری می شوید وخرید کردن از سایت به کلی از یادتان می رود در این حالت اگر شما نام وب سایت مورد نظرتان را به خاطر نداشته باشید این که سایت را پیدا کنید اتفاق نادری خواهد بود اما فرض کنید که سایت مورد نظرتان تبلیغات ریتارگتینگ خود را بر روی شبکه سنجاق فعال داشته باشد.
تبلیغات ریتارینگ چیست؟
در این صورت اگر شما برای خواندن خبری به وبسایت های مختلف و پر طرفدار سری بزنید سنجاق در سایت متوجه میشود که شما همان کاربری هستید که قبلاً از سایت بازدید کرده بودید. بدین گونه تبلیغ سایت قبل را به شما نمایش میدهد. این موضوع موجب میشود تا شما :
به عنوان یک کاربر؛ در این مورد شما بیشتر در معرض تبلیغاتی قرار بگیرید که تمایل زیادی داشتید تا آن تبلیغات را ببینید. یعنی تبلیغ یک سایت به شخصی نمایش داده میشود که قبلاً حداقل یک بار از سایت مورد نظر بازدید کرده است.
به عنوان یک آگهیدهنده؛ در این شرایط تبلیغات شما بیشتر در مقابل دیدگان کاربران قرار می گیرد که در قیف فروش در مرحله پایینتری قرار دارند، یعنی حداقل کاربران یک تمایل اولیه نسبت به سایت شما نشان دادهاند.
کاربردهای مهم و اثرگذار برای تبلیغات ریتارگتینگ
رسیدن به نتیجههای از جنس پرفورمنس: در واقع با توجه به این مسئله که در تبلیغات ریتارگتینگ، نمایش تبلیغات در وب سایت را در اکثر مواقع محدود به افرادی می کند که به محصولات شما تمایل و علاقه نشان داده اند، بدین گونه ریتارگتینگ برای تبلیغات از نوع عملکرد یا پرفورمنس، مثل فروش کالا یا خدمات، تماس تلفنی، تولید سرنخ و … بسیار مناسب است.
برندینگ: اگرچه برندینگ را نمی توان یکی از کارکردهای اصلی ریتارگتینگ دانست اما با کاربرد از کمپینهای ریتارگتینگ، یک برند معروف می تواند همچنان با قدرت خودش را در مقابل دید کاربران حفظ کند. طبیعتا این امر کاملا واضح است که تبلیغات ریتارگتینگ برای تبلیغات از نوع جذب ترافیک گزینه مناسبی نمی باشند به دلیل این که تبلیغات ریتارینگ قادر نیست که کاربران جدید را به وب سایت شما بیاورد و تنها کاری که انجام می دهد کاربران قبلی شما را مورد هدف قرار میدهد.
چه چیزی را ریتارینگ کنیم؟
– شما می توانید کاربرانی را که در ابتدا صفحه اصلی شما را بازدید کرده اند و سایت را ترک کرده اند را دوباره به سایت برگردانید.
– مورد بعدی درباره کاربرد تبلیغات ریتارینگ کردن این که می توانید کاربرانی که از لندینگ پیج اختصاصی شما که برای یک کمپین خاص تبلیغاتیتان طراحی شدهاست بازدید کردهاند را ریتارینگ کنید.
– شما می توانید کاربرانی که صفحه ثبت نام سایت شما را دیدهاند و سایت را ترک کردهاند را ریتارینگ کنید.
– کاربرانی که یک دستهبندی از سایت شما (مثلاً محصولات آرایشی سایت شما) را دیدهاند قابل ریتارینگ کردن هستند.
– کاربرانی که یک محصول خاص روی سایت شما را دیدهاند (مثلاً دوره آموزش بورس) این مورد نیز قابل ریتارینگ کردن است.
– کاربرانی که تا قبل از مرحله پرداخت روی سایت شما پیش رفتهاند را نیز می توان ریتارینگ کرد.
– و غیره
با استفاده از کاربرد تبلیغات ریتارینگ و این قابلیت هایی که ذکر شد شما قادر هستید به گونه ای کاملا دقیق تر کاربران سایت تان را دسته بندی کرده و تبلیغات ریتارینگ را به گونه ای هدفمند به کاربران خود نمایش دهید. زمانی که تعداد محصولات یا خدمات ارائه شده توسط شما متنوع و زیاد باشد، شما باید دسته بندی های بسیاری را بر روی مخاطبان ریتارینگ خود انجام دهید تا کاربران به گونه ای درست هدف گیری شوند برای مثال در وبسایت دیجیکالا لوازم جانبی خودرو، ساعت، لوازم آرایشی، پوشک بچه و … به طور همزمان به فروش میرسد. خب در این باره می توان گفت که نمایش لوازم آرایشی و بهداشتی به شخصی که به خاطر لوازم منزل به دیجی کالا سر زده است کار صحیحی نیست. ریتارگتینگ محصول، در واقع ویژگی توسعه دادهشده است که در سنجاق برای حل این مشکل می باشد و قرار گرفته است. تبلیغات ریتارگتینگ چیست؟ در این باره باید بگوییم که محصولات این وظیفه را دارد که به صورت کاملا خودکار تشخیص بدهد که کاربری که از سایت بازدید کرده به دنبال چه محصولی است و به چه علت سایت را مشاهده کرده است به این ترتیب محصول و خدمت مورد نظر کاربران را در تبلیغات به او نمایش میدهد. این ویژگی موجب شده تا اصطلاحاً به هدف بزنیم و دقیقاً همان چیزی را به کاربر نمایش دهیم که مد نظرش بودهاست.