مدیریت زمان، برای انجام دادن پروژه های کاری بسیار مهم است؛ به گونه ای که اگر  کار سر وقت خود تحویل داده نشود، کلا پروژه و شغل به خطر می افتد. اگر هم جزو افرادی هستید که فراموش می کنید که کارهایتان را باید چه موقعه و در چه زمانی انجام دهید تا دچار مشکل نشوید.

کافی است که تا انتهای این مقاله مفید با ما همراه شوید، زیرا راهکارهایی را به شما معرفی می کنیم که قطعا می توانید کارهای خود را در طول روز برنامه ریزی کنید و نه از تحویل به موقع پروژه ها نگران باشید و هم به بقیه کارهایتان در طول روز برسید.

مدیریت زمان و برنامه ریزی چه فوایدی دارد؟

مدیریت زمان، می تواند تاثیر بسزایی در زندگی داشته باشد؛ مثلا فردی که تمام کارهایش بی برنامه است و هیچ وقت نمی تواند پروژه هایش را به موقع تحویل دهد،همیشه جزو اشخاص بازنده محسوب می شود و پیشرفتی هم در زندگی نمی کند.

اما افرادی که تمام کارهای هفته یا روز خود را زمان بندی و برنامه ریزی می کنند، می توانند کارهای مفید تری در طول روز انجام دهند؛  که همین موضوع باعث پیشرفت آنها می شود.

همچنین مدیریت کردن زمان و برنامه ریزی، باعث می شود تا کارهایتان که باید در طول ماه، روز یا هفته انجام دهید را فراموش نکنید و تمام پروژه های کاری خود را به موقع تحویل دهید و حتی به قرار های کاریتان هم برسید.

مثلا شخصی که در زندگی هیچ گونه برنامه ریزی ندارد و نمی تواند کارهای خود را سر وقت تحویل دهد، افراد هم اعتماد خود را از دست می دهند و پروژه های دیگری را به آن واگذار نمی کنند. اما کسی که بتواند به قول خود عمل کند، بیشتر مورد توجه و اعتماد مشتریان قرار می گیرد و قطعا در ماه هم سود بیشتری کسب می کند‌.

بهترین راهکار های مدیریت زمان و برنامه ریزی,راه کار های مدیریت زمان,مدیریت زمان,

روش هایی برای مدیریت زمان

همان طور که در مطالب قبل  هم ذکر کردیم، برای اینکه بتوانید زمان را مدیریت و کارهایتان را برنامه ریزی کنید باید از دستورها و روش هایی استاندار پیروی کنید تا هم به شما و هم کارتان لطمه وارد نشود. برخی از این روش ها عبارت اند از:

کارهایتان را یادداشت کنید

یکی از موثر ترین روش ها برای مدیریت زمان، نوشتن کارها می باشد که می توانید آن ها را به صورت ماهانه، هفتگی و حتی روزانه یادداشت کنید. زمانی‌که کارها را بنویسید و مدام آن ها را تماشا کنید، اصلا کارهایتان جا نمی ماند و فراموش هم نمی کنید که در طول روز باید چه کاری را انجام دهید.

همچنین می توانید از انواع اپلیکیشن های برنامه ریزی یا دفتر پلنر استفاده کنید و کارهایی که با موفقیت انجام می دهید را خط بزنید تا سردرگم نشوید.

مدیریت زمان و برنامه ریزی,بهترین راهکار های مدیریت زمان و برنامه ریزی,راه کار های مدیریت زمان,

پاداش‌ تعیین کنید

زمانی که برای خودتان پاداش یا جایزه ای بگذارید، سعی می کنید که سریعتر کارها را انجام دهید تا به پاداش برسید. این پاداش می تواند به هر صورتی ارائه شود. مثلا در ازای انجام هر پروژه کاری، به خودتان یک قسمت از فیلم مورد علاقه یا غذایی که به آن علاقه دارید؛ هدیه کنید.

اینگونه هم تلاش شما چند برابر می شود که به جایزه دست پیدا کنید و هم توانسته اید پروژه هایتان را به خوبی انجام دهید. البته در این روش اصلا نباید تقلب کنید و باید پاداش به گونه ای باشد که شما واقعا با وجود آن خوشحال می شوید.

اگر بخواهید به پروژه های کاری توجه نکنید و پاداش ها را در حین انجام کار استفاده کنید، نه می توانید کارها را به موقع تحویل دهید و نه زمان را به خوبی مدیریت کرده اید.

نه بگویید

یک راه‌ کار دیگر برای مدیریت زمان، قدرت نه گفتن می باشد. مثلا یک پروژه کاری سنگین به دستتان رسیده و باید آن را تحویل دهید، دوست یا یکی از آشنایان، از شما تقاضا می کند که با هم بیرون بروید؛ در این شرایط شما بابد کار خود را انتخاب کنید و با لحن مودبانه قرار را به بعد موکول کنید. زمانی که بتوانید به راحتی نه بگویید، می توانید از کارهای اضافی در طول روز هم پیشگیری کنید.

کار را به بعد موکول نکنید

اگر زمان نسبتا زیادی برای تحویل پروژه دارید، آن را به روزهای آخر موکول نکنید؛ زیرا در روزهای آخر اصلا نمی توانید پروژه را سر موعد تحویل دهید و همچنین انجام دادن کار در زمان کم، باعث می شود که کیفیت کار هم پایین بیاید.

استفاده روزانه از تقویم

یکی دیگر از راهکارهای مدیریت زمان، استفاده روزانه از تقویم است. تقویم باعث می شود که هر روز شما به یاد داشته باشید کی باید پروژه را تحویل دهید و چقدر زمان دارید. همچنین استفاده مکرر از تقویم، باعث می شود که کارهایتان را در روزها تقسیم کنید و همه را به روز آخر واگذار نکنید.

برای این که تقویم مدام جلوی چشمتان باشد، می توانید از اپلیکیشن تقویم موبایل استفاده کنید یا روی میز کارتان یک تقویم بگذارید تا هنگام انجام دادن کار، تقویم مدام جلوی چشم شما باشد.

هدف داشته باشید

هدف داشتن در زندگی موجب می شود که شما همیشه برای خواسته خود تلاش کنید تا به هدف مورد نظر برسید. اگر برای انجام دادن کار هم هدف مشخصی داشته باشید، به خوبی می توانید کارهایتان را با شور، اشتیاق و کیفیت بالا تمام کنید.

مثلا می توانید هدفتان در کار این باشد که پیشرفت های بسیاری کسب کنید‌ و در ارتقای رتبه بگیرید. زمانی که هدف خود را انتخاب کنید، قطعا می توانید تمام کارها را به موقع انجام دهید. هدف داشتن، یکی از بهترین راهکار مدیریت زمان می باشد و به شما کمک بزرگی می کند.

مدیر سایت
topnewseo@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *